کد مطلب:26357
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:37
چرا در اسلام عالم بر عابد برتري دارد؟
در اسلام هم علم ملاك برتري است هل يستوي الذي يعلمون و الذين لا يعلمون و هم عبادت زمر (39) آيه 9.
العبادة فوز.
غرر الحكم، ج 1، ص 25.
هم چنين بين علم و عمل يا علم و عبادت پيوندي مستحكم برقرار است. علمي با ارزش است كه در عمل صالح نمود داشته باشد، و عبادتي آدامي را به قُرب خدا نايل ميگرداند كه از پيشاني تفقه و بصيرت بهرهمند باشد.
با اين وجود برخي از روايات در مقام مقايسه بين اين دو برآمده و از نظر ماهيت برتري علم بر عبادت را بيان داشتهاند.
پيامبرصلي الله وعليه وآله فرمود: فضل العالم علي العابد كفضل القمر علي ساير النجوم ليلة البدر؛ برتري دانشمند بر عابد همانند برتري نور ماه در شب بدر بر نور ستارگان است.
كليني، كافي، ج 1، ص 34.
اما اين برتري چه وجهي دارد؟ اين هم در روايات بيان شده است:
1 - از پيامبرصلي الله وعليه وآله نقل شده كه عالم همت و تلاشش نورافشاني و هدايت مردم است. او همانند چراغي است كه ديگران از نور وجودش بهرهمند ميشوند. عالم مردم را از جهل و ضلالت دور ميكند، اما عابد در پي نجات خويش است و كاري به امور مردم ندارد. (لأنّ العابد لنفسه و العالم لغيره)
ميزان الحكمة، ج 3، ص 2070.
2 - امام عليعليهالسلام فرمود: عالم با بصيرت و تفقهي كه دارد، در فتنهها خود (نيز جامعه ) را حفظ ميكند، ولي عابد (بدون تفقه) در فتنهها هلاك ميشود (لأن العالم يأتيه الفتنه فيخرج منها بعلمه و تأتي الجاهل فنسفه نسقاً).
همان، ص 2070.
اين تفاوت در قيامت نيز تجلي ميكند. امام هفتمعليهالسلام فرمود: روز قيامت به عابد گفته ميشود، از اين كه خودت را در هلاك نيانداختهاي، آفرين بر تو و به پاس آن وارد بهشت بشو، ولي به عالم گفته ميشود: به پاس هدايت و نورافشاني تو در دنيا، اكنون قبل از ورودت در بهشت، در جلو دروازه بهشت باش و هر كه از علم هدايتگرانهات بهره گرفته، آنان را به بهشت شفاعت كن.
همان، ص 2069.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.